13 de desembre del 2014

PARLANT AMB MARIA DOLORS PEIRÓ. (2a.PART)

Fa quinze dies editarem la primera part de la conversa amb Marilola Peiró, parlant del seu llibre "On dimonis és el Sud?" Un llibre publicat en 1992, que recull històries de personatges i l'ambient de Potries de fa unes dècades. (Mireu l'article anterior) Hui comencem amb eixa gent, la màgia i tendresa que tenen els personatges i el seu ambient:


"Aquellos que con más cariño viví: tal vez el niño Saulo, al que recuerdo tal y como lo describo. Un chaval que iba a la suya, tenía el beneplácito de su padre, un hombre liberal, culto, médico –en una sociedad de gentes no “letradas” pero sí inteligentes natos por saber contemplar la sabiduría que mana de la Naturaleza – El contrapunto está en la escuela, desde donde sale el clamor de una tabla de multiplicar aprendida con monotonía. Claudio, el de la panadera de la plaza de la Iglesia, el de los caballos, era otro rebelde. Me gustó hacer su semblanza. Y por supuesto Manolito (Juanito el Florí) marcando una singularidad que, de manera inesperada, se tomó como normal en aquellos tiempos en que la homosexualidad era penada duramente. Y el alguacil, y el sereno, y Carmen la Casillera, gran “crítica” de cine y fan de las películas “del lleó”.

La verdad es que todos los acontecimientos del pueblo, que aparentan ser cotidianos, gracias a las palabras pasan a ser excepcionales. Eso sucede también en la literatura, la pintura o cualquier otra actividad cultural.
Y luego las estaciones del año, los vientos, la luna que se personifican porque en una sociedad rural toman carta de naturaleza. El tiempo que hará mañana, para un labrador es de suma importancia, por eso conocer el comportamiento de los fenómenos naturales es tan fundamental. El labrador conoce la hora mirando el sol, sabe si un árbol sufre y de qué, son como los médicos de cabecera que mirando al enfermo, al que conoce, adivina su enfermedad. Yo solía sentarme con los viejos en los ribazos y hablábamos. Me enseñaban cómo ver crecer la hierba. Me contaban cosas curiosas del comportamiento de los sapos, de las víboras, que muchas había entre las piedras del río y eran la causa de que murieran algunas oveja, o cabras. No mencioné en el libro al río Beniteixir, donde iban las mujeres a lavar la ropa blanca cuando venía riada, ni la Casa Alfás y sus apariciones de los muertos de la guerra de Cuba…"

Li preguntem pel titol escollit, On dimonis és el Sud? Si Potries estava tan lluny i amagat.
No es que la gente se aísle porque no quiera saber nada, es que es consciente que allí se vive mejor que en ningún sitio y no ansía nada más. En algún momento digo que cuando alguien va a la capital por asuntos necesarios, desea volver a su pueblo porque “lo otro no es vivir”. Le pasaba a mi padre, soñaba con el mes de vacaciones de cada año. Le encantaba ir al casino y escuchar las teorías peregrinas de los parroquianos. Llegaba a casa siempre riendo y contando anécdotas de la mañana. No te quepa duda, para sus gentes, el pueblo era el mundo en donde ellos querían vivir.

Dolors diu que el titol del llibre va eixir d'un relat, una anecdota que va passar i que resalta eixa "inocència" d'aquelles époques. Transcrivim el capitol titulat Que dimonis és el Sud?
"Al meu poble no és que la gent no tinga cultura, sinó que, no sap certes coses concretes. Per exemple: On està el Sud?
Per aixó no és d'estranyar el desconcert que es produí un matí de Setmana Santa,  la porta de Xelo va quedar tancada i la seua veina digué:
-Ha dit que se'n han anat al Sud
-Al Sud?
I la qüestió queda en el aire, però a través del matí la noticia s'escampa pel poble:
-Que la Xelo i la seua familia s'han anat al Sud.
En la perruqueria s'obri la ferida:
-Al Sud? I on està el Sud?
Antigament, quan aquella mestra de la creu tremolosa dirigia l'escola femenina, es cantava, es cosia, es resava a l'aula. Ningú anava ni venia del sud. El Sud no existia.
Quan els plats d'arròs eixien, cremant, a la taula -perqué sempre hi ha arrós a la taula dels migdies- les dones deien:
-Xelo i la seua familia se n'han anat al Sud.
-A què?
-Però...on està el Sud?
-Cap avall.
-Cap avall d'on?
-Cap avall del mapa.
-Hi ha allí pobles i persones? 
-Clar!...igual que ací
Passà una setmana suaument, sense preguntes, sense elucubracions.
Les veïnes de Xelo s'esperaren i quan un matí la porta tancada es va obrir, Maria la de Macario entrà energicament i es va encarar amb Xelo:
-On haveu estat?
-A Sevilla.
-I perquè no digueres el nom?
Així d'abastracte era el Sud."

Acabarem la xerrada amb Maria Dolors Peiró, parlant de Potries, passat, present i futur. No podiem deixar de preguntar-li per son pare Semión Peiró. Aixó serà la propera setmana.





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